WhatsApp fraude - hack door verificatiecode
Je leest dit artikel omdat je waarschijnlijk snel een oplossing nodig hebt voor je WhatsApp die gehackt is. Daar gaan we je bij helpen! Je bent het slachtoffer van WhatsApp fraude.
We zullen de stappen eerst behandelen die nodig zijn om je account terug te krijgen en zullen daarna proberen toe te lichten wat de hack inhoud, hoe deze uitgevoerd kan worden door criminelen en wat hun doelstelling kan zijn.
WhatsApp herstellen
- Waarschuw meteen je vrienden en familie dat ze niet in moeten gaan op berichten die namens jou verstuurd worden. Hierbij zal worden gevraagd om net zoals bij jou, de verificatiecode te sturen óf ze vragen om een geldbedrag over te maken.
- Maak een back-up van je WhatsApp (dit gaat vaak al automatisch, maar kijk even of het een recente back-up is).
- Verwijder je WhatsApp op je telefoon.
- Herstart je telefoon en installeren WhatsApp opnieuw via de Play store/App store.
- Log nu opnieuw in op je WhatsApp account en vraag een verificatiecode aan.
Als je deze code nu invoert wordt de hacker uit jouw account gegooid. Als de hackers zo slim zijn geweest om de code al meerdere keren aan te vragen dan wordt dit geblokkeerd. Hierdoor zul je enkele uren moeten wachten totdat je weer een nieuwe verificatiecode kunt aanvragen. Blijf dit dan met regelmaat proberen totdat het weer lukt. - Het kan zijn dat er om een tweestapsverificatiecode gevraagd word. Vul deze nu in.
Heb je deze niet dan heeft de hacker deze ingesteld of gewijzigd. Je zult in dat geval in ieder geval 7 dagen moeten wachten voordat je kan inloggen zonder deze code. Degene die zich aangemeld heeft op je account zal nu wel uitgelogd worden - Log uit op alle Web WhatsApp sessies.
Zodra je je account weer terug hebt, log dan uit op alle Web WhatsApp. (Alle computers/laptops waarop je WhatsApp gebruikt). De hackers hebben deze mogelijk ook ingeschakeld toen ze toegang hadden tot je account. Koppel daarna wederom je apparaten die je op Web WhatsApp wilt gebruiken.
Tweestapsverificatie instellen
-
Tweestapsverificatie stel je in op je telefoon waar je WhatsApp op geïnstalleerd staat. Voer hiervoor de volgende stappen uit;
- Tik op de 3 puntjes rechts boven in en tik op "instellingen"
- Tik op "Account"
- Tik op verificatie in twee stappen
Laat dit gelijk een duidelijk signaal zijn om een tweestapsverificatie in te stellen (ook wel 2FA of 2 factor authenticatie genoemd)
Heel veel apps en programma's ondersteunen 2FA. Het is altijd verstandig hier gebruik van te maken.
Wat is 2FA
Met 2FA heb je altijd een tweede verificatie nodig, anders dan alleen je gebruikersnaam en wachtwoord. Heb je 2FA ingesteld staan en iemand zou jou gebruikersnaam en wachtwoord achterhaald hebben, dan zou deze nog niet kunnen inloggen op die betreffende website. Hiermee maak je WhatsApp fraude minder makkelijk.
Er moet namelijk eerst nog een code ter verificatie ingevoerd worden die je bijvoorbeeld op je smartphone kunt ophalen, gedurende een x-aantal seconden. Na die tijd wordt die code weer veranderd voor dezelfde x-aantal seconden.
Voorbeelden van authenticatie apps voor op je smartphone
- Authy
- Google Authenticator
- Microsoft Authenticator
- 2FA Authenticator
Hoe gaan ze te werk?
Je ontvangt van een bekende (contactpersoon) opeens een appje:
"Hey, ik heb je per ongeluk een 6 cijferige code verstuurd die voor mij bestemd is, het is in je sms berichten. Kan je die even via hier terugsturen?"
Zodra je dat zou doen, geef je je eigen WhatsApp uit handen.
Op dit moment is de betreffende contactpersoon, waar vanuit het bericht verstuurd word, zelf gehackt en stuurt dit bericht door naar zijn/haar contactpersonen.
Zodra een apparaat zich wil aanmelden met jouw WhatsApp 06-nummer, wordt er een SMS gestuurd met een verificatiecode. Zodra je deze afgeeft, geef je de toegang tot je account uit handen. Geef nooit je verificatiecode aan anderen, ook niet aan bekenden!
Wat is het doel?
Kort gezegd, snel geld verdienen door oplichting.
Vrienden en familie kunnen een appje verwachten waarin wordt gevraagd voor een geld bedrag. Zodra je er op reageert zul je het verzoek krijgen een betaling te doen. Bijvoorbeeld met Tikkie.
Ze maken gebruik van het feit dat jij vanuit een naaste een vraag krijgt om even snel bij te springen met geld. Hierbij kan zelfs informatie gebruikt worden die ze op je Facebook terug hebben kunnen vinden. Naam van je hond, kinderen, waar je werkt etc. om maar te doen geloven dat je echt met je contactpersoon contact hebt.
Kortom, nooit zomaar ingaan op een dergelijk verzoek. Bel eerst je contactpersoon op.
Meer weten of heb je nog vragen?
Kijk bijvoorbeeld eens naar onze FAQ als je vragen hebt. Mogelijk is jouw vraag al beantwoord. Wil je meer weten over onze tarieven? Kijk dan op de pagina tarieven.
Mocht je nog steeds vragen hebben, dan kun je ons binnen kantooruren altijd bellen, WhatsAppen of mailen. We helpen je graag verder.