Veilig internetten en bankzaken doen

Welke bedreigingen zijn er en hoe bescherm je jezelf? Hoe kun je veilig internetten en bankzaken doen?

Wat kun jij doen om jezelf zo veilig mogelijk online te begeven?

Er zijn verschillende soorten bedreigingen. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje met tips wat wel en niet te doen.

Virussen

Over het algemeen weet iedereen wel wat een computervirus is. Een stukje software wat vaak ongezien op je apparaat komt te staan en je bestanden en andere data onherstelbaar kan beschadigen. Vaak komt een virus mee met een bestand wat je download en wat niet veilig blijkt te zijn. Er zijn verschillende soorten virussen, waarvan de zogenaamde Cryptovirussen het gevaarlijkst zijn. Ze versleutelen je bestanden en kruipen via het netwerk in andere computers, maar ook in aangesloten USB-sticks en externe harde schijven. Je bestanden worden als het ware gegijzeld, en er wordt vaak gevraagd losgeld te betalen waarmee je je data weer vrij kunt kopen. De politie raad dit echter af, omdat de kans erg klein is dat je de sleutel voor het ontgrendelen ook daadwerkelijk toegestuurd krijgt.

Wel zijn er tools om te helpen bij het verwijderen van een cryptovirus, echter is voorkomen beter dan genezen. Zorg daarom voor een goede virusscanner, check altijd de afzender/bron van een bestand wat je wil downloaden en gebruik je kritisch en gezond verstand. Zo loop je het minste risico en kun je je veilig online begeven.

Het beste is om een back-up te maken. Het hebben van een kopie van jouw belangrijke bestanden (foto’s, documenten maar ook bijvoorbeeld je e-mails) is erg handig op het moment dat er iets mis gaat op jouw systeem. Een back-up maak je regelmatig, zodat door jou gemaakte wijzigingen ook worden meegenomen. Wij kunnen je helpen met het instellen met een back-up en bieden verschillende back-up mogelijkheden aan.

20231223_102716
Linda
20231223_101950

Wachtwoorden

Iedereen heeft tegenwoordig wel ergens een online account. Vaak gebruiken we voor deze accounts hetzelfde wachtwoord omdat dat het makkelijkst te onthouden is, maar dit brengt gevaren met zich mee. Als er een wachtwoord gekraakt wordt, is de rest van je accounts ook in gevaar. Zorg daarom voor variatie in je wachtwoorden. Op die manier blijven jouw gegevens veilig.

Je kunt bijvoorbeeld een wachtwoordkluis instellen die ook automatisch wachtwoorden voor je maakt en opslaat. Zo hoef je je wachtwoorden niet te onthouden en ook bewaar je ze niet fysiek, bijvoorbeeld op een briefje (wat je kunt kwijtraken). Daarnaast heb je ook apps voor op je telefoon, dan heb je je wachtwoorden altijd bij de hand. Ook deze wachtwoorden kun je in een back-up opnemen zodat je ze niet hoeft te onthouden.

Updaten

Het is erg belangrijk om te zorgen dat je internetbrowser maar ook de rest van je apps/software op je apparaat up to date zijn, omdat virussen en cybercriminelen gebruikmaken van zwakheden in oudere versies van programma’s. Daarom is het ook niet verstandig om programma’s te gebruiken die niet meer ondersteund worden, je kunt ze het beste verwijderen. Een voorbeeld hiervan is de veelgebruikte Internet Explorer, die niet meer wordt ondersteund door de maker.

Phishing

Phishing is het versturen van valse e-mails en ook Sms'jes, vaak onder naam van een bank, creditcardmaatschappij of bijvoorbeeld koerierdiensten zoals PostNL. Deze mails kunnen er heel erg echt uit zien, maar herkennen kan altijd. Een echte bank zal je nooit per e-mail of sms vragen om:

  • Wachtwoorden, pincodes en andere beveiligingscodes
  • Via een link naar een website te gaan die om beveiligingscodes vraagt
  • Vragen om (een kopie van) uw betaalpas, creditkaart of inlogapparaat op te sturen.

Let dus goed op als je een mail ontvangt. Mocht je een phishing mail ontvangen, kun je deze melden bij de desbetreffende bank. Twijfel je of een mail betrouwbaar is ja of nee? Dan kijken we graag met je mee om de mail te beoordelen zodat je weer veilig verder kunt.

Wij kunnen je helpen met het veilig maken van jouw systeem. Heb je vragen over het instellen van een virusscanner, het maken van een back-up of heb je een andere vraag betreft veilig internetten en bankzaken doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 073-8512083.

Doe hier de online phishing quiz!

Meer weten of heb je nog vragen?

Neem eens een kijkje in onze FAQ, waar je mogelijk al antwoorden op je vragen kunt vinden. Voor meer informatie over onze tarieven kun je terecht op de tarievenpagina.

Mocht je nog steeds vragen hebben, aarzel dan niet om tijdens kantooruren contact met ons op te nemen via telefoon, WhatsApp of e-mail. We staan klaar om je verder te helpen.

Helpdesk

Bij ons kun je kiezen tussen computerovername, waarbij we direct met je kunnen meekijken, of een huisbezoek om je te helpen met je computerproblemen. We zijn flexibel en passen onze aanpak aan op jouw situatie.

Verkoop

Bij ons vind je nieuwe producten met goede service. We geven eerlijk advies en zorgen ervoor dat je goed geïnformeerd bent voordat je een beslissing neemt.

Reparatie

Als je computer of laptop reparatie nodig heeft, bieden wij de oplossing. Je kunt bij ons namelijk een leenlaptop krijgen, zodat je toch je belangrijke zaken kunt blijven regelen. De reparaties zelf voeren wij uit op ons kantoor in Vinkel. 

HELPDESK SUPPORT

073-8512083

BEL OF WHATSAPP ONS

Scroll to Top